doctor

doctor

doctor

doctor

تبخال چیست ؟ علل، علائم و نحوه ی درمان آن

یکی از بیماری های شایع، تبخال است که هرکسی در زندگی خود، آن را تجربه می کند. این بیماری، خطرناک نبوده و با درمان به موقع خیلی سریع از بین می رود. در نتیجه ما در این مقاله برای شما به طور کامل در خصوص بیماری تبخال، علل ایجاد آن و نحوه ی درمان را به خوبی بیان کرده ایم تا شما بتوانید در صورت دچار شدن به این بیماری، خیلی سریع آن را درمان کنید و علاوه بر این موضوع می توانند، در سایت دکتر بامن برای پزشک عمومی و پزشک داخلی نوبت اخذ کنید.

بیماری تبخال چیست ؟

یک نوع بیماری عفونی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد شده که در نتیجه، شاهد این بیماری در سطح پوست بدن مانند ناحیه ی تناسلی و مقعد خواهیم بود.

شما ممکن است که به این بیماری دچار شوید و اما علائمی از آن را بر روی سطح پوست خود مشاهده نکنید. و این نکته را هم بدانید که ویروس در دراز مدت از بدن شما خارج خواهد شد.

علائم تبخال چیست؟

علائم تبخالعلائم تبخال

همان طور که گفته شد، احتمال اینکه شما پس از ابتلا نشانه ایی از این بیماری را مشاهده نکنید زیاد است اما بدین معنی نیست که این ویروس وجود ندارد و علاوه بر این موضوع می توان گفت که، حدود  4 تا 12 روز پس از مواجهه این علائم به صورت اولیه بر روی سطح پوست شما ظاهر می شود و و افراد زیادی پس از ابتلا به این بیماری دوباره شاهد بروز آن خواهند بود به قولی بازگشت مجدد تبخال را تجربه می کنند. ما این علائم را در ادامه در دو دسته بررسی خواهیم کرد.

  1. علائم اولیه

این علائم زمانی ظاهر می شود که شخص برای اولین بار گرفتار بیماری تبخال شده است. این علائم به شرح زیر است:

  • ایجاد تبخال بر روی واژن و یا دهانه ی رحم
  • ترشحات غیرعادی واژن در خانم ها
  • دردناک بودن محل تبخال
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • احساس سوزش و درد در زمان ادرار
  • مشاهده تبخال دهان
  • حس بی حالی
  • بروز تبخال در هر کجای پوست

در اکثر موارد بالا، تبخال درمان شده و از نظر ظاهری آثاری بر روی سطح پوست باقی نمی گذارد.

2.علائم در زمان عود عفونت

زمانی که تبخال مجد در بدن شما عود می کند، شدت کمتری داشته و تعداد علائم آن نیز کمتر است. در واقع موارد بالا در عفونت اولیه جزء علائم عود عفونت است اما شدت آن بسیار کمتر شده است.

علت ایجاد تبخال چیست؟

علت ایجاد تبخالعلت ایجاد تبخال

یکی از علت های بارز و مهم این بیماری تماس به صورت مستقیم با فرد آلوده است یعنی شخصی که به تبخال مبتلا شده می تواند به راحتی از طرق زیر این بیماری را انتقال دهد:

  1. رابطه ی جنسی
  2. استفاده از وسایل شخصی افراد دیگر
  3. تماس جنسی با فرد آلوده به هر طریقی می تواند این ویروس را بدن شخص مقابل انتقال دهد.
  4. تماس دهانی

پس لطفا در زمان رابطه ی جنسی خود سعی کنید که حفاظت شده این کار را انجام دهید و تا حد ممکن نیز از تماس با فرد آلوده خودداری نمایید.

در صورتی که می خواهید از علت ایجاد این بیماری مطلع شوید می توانید در سایت دکتر با من، نوبت خود را از پزشک متخصص عفونی، دکتر داخلی و متخصص پوست، نوبت دریافت کنید.

یکی از علت های گفته می شود این بیماری از راه جنسی بیشتر منتقل می شود به دلیل رابطه ی مستقیم میان دو نفر است که از این طریق صورت می گیرد.

راه های درمان تبخال چیست؟

درمان تبخالدرمان تبخال

تبخال نیز مانند بسیاری از بیماری ها درمان خودش را دارد و اصلا جای نگرانی نیست اما بهتر است بدانید که شما هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید خیلی سریعتر بهبودی مورد نظر پزشکان را به دست می آورید علاوه بر این موضوع تا جایی که می توانید از استرس و اضطراب دوری کنید چرا که هر چه بیشتر دچار هراس باشید، بیماری شما بیشتر و دیرتر خوب خواهید شد.

  1. درمان تبخال

راه های زیادی برای درمان تبخال وجود دارد که یکی از آنها خانگی است و به روش های زیادی قابل درمان است:

  • استفاده از مسکن های رایج مانند استامینوفن
  • شستن محل تبخال با استفاده از آب
  • در صورت ابتلا به تبخال تناسلی می توانید در تشت آب گرم بشینید.
  • استفاده از وازلین در ناحیه ی تبخال
  • عدم استفاده از لباس های بسیار تنگ
  • بعد از لمس کردن ناحیه ی تبخال حتما دست های خود را با آب گرم بشویید تا بیماری به جای دیگر نفوذ نکند.
  • ترک فعالیت های جنسی تا زمان بهبود یافتن بیماری
  • در صورتی که درد داشتید می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

علاوه بر موارد بالا، شما بایستی در زندگی شخصی خود استرس را کم کرده و برنامه ی ورزشی مخصوص خود داشته باشید چرا که این موضوع عامل اصلی بیماری در شخص است.

روش های دارویی

درمان قطعی و دارویی برای تبخال وجود ندارد، به همین جهت می توان گفت که پزشکان برای جلوگیری از تکثیر ویروس ضد ویروسی مانند آسیکلوویر که مربوط به این بیماری است را تجویز می کنند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند و علائم آن را تا حدودی کاهش می دهد. داروهایی زیر نیز برای درمان این بیماری توسط پزشک متخصص تجویز می شود:

  • آسیکوویر
  • والاسیکلوویر
  • فامسیکلوویر

این داروها به شکل خوراکی بوده و به بدن شخص کمک می کند که هرچه سریعتر درمان شود و همچنین از عود مجددد آن در بدن نیز جلوگیری می کند.

درمان های سرکوبگر

زمانی که شخص در سال چندین مرتبه به تبخال دچار شده باشد، پزشک از داروهای ضد ویروسی استفاده می کنند تا از  عود شدن بیماری جلوگیری شود به همین جهت بهتر است که شما در صورت بروز مجدد این ویروس، حتما به متخصص عفونی و یا پزشک پوست در سایت دکتر با من مراجعه نمایید. چرا که با این کار از انتقال این بیماری به شریک جنسی جلوگیری می نمایید.

چگونگی تشخیص ویروس تبخال

این ویروس با یک معاینه ساده توسط پزشک قابل تشخیص است اما همان طور که گفته شد این علائم پنهان بوده و ممکن است بروز نکند به همین جهت دکتر پوست برای تشخیص بهتر از شما می خواهد که آزمایش HSV را انجام دهید چرا که با این آزمایش می توان HSV-1 و HSV-2 که ویروس های تبخال هستند را تشخیص و بهترین درمان توسط پزشک انجام شود. پس بهتر است در اولین فرصت به بهترین دکتر پوست مراجعه کنید.

تبخال تناسلی

این تبخال بر روی ناحیه ی واژن و مقعد نیز به وجود می آید، به نوعی که  با معاینه پزشک کاملا مشخص است و شخص در زمان رابطه ی جنسی و یا ادرار احساس درد و یا سوزش ممکن است وجود داشته باشد. البته این احتمال وجود دارد که پزشک آزمایش های تخصصی تری را از شما بخواهد تا در صورت وجود ویروس دیگری در بدن شما، به صورت کامل تشخیص داده شود.

راه های پیشگیری از تبخال تناسلی

این بیماری مسری بوده و در نتیجه یک تماس آلوده با فردی است که بدن او درگیر این بیماری شده است لذا، توصیه ی ما به شما، رعایت کردن نکات زیر است:

  1. رابطه جنسی را در حالت ایمن برقرار کنید
  2. از وسایلی که موجب انتقال بیماری می شود، استفاده نکنید.
  3. در صورت مشاهده ی علائم نترسید و سریعا به پزشک مربوطه مراجعه کنید.
  4. از ایجاد رابطه ی دهانی پرهیز کنید.

موارد بالا نکات مهمی در خصوص جلوگیری از بیماری تبخال تناسلی است که اصلا جای نگرانی نداشته و صرفا به آگاهی و درمان نیاز دارد.

چگونه از پزشک برای درمان بیماری تبخال نوبت بگیرم؟

سایت دکتر با من به عنوان سایت تخصصی در زمینه ی پزشکی و سلامت، امکان اخذ نوبت اینترنتی را برای شما فراهم کرده است و یا اینکه در صورتی که به هر دلیلی نمی توانید حضوری به پزشک مراجعه کنید، به صورت آنلاین ویزیت شده و مشکل خود را با دکتر در میان بگذارید.

در آخر هم با آرزوی بهبودی و سلامتی شما،  از شما خواهشمندیم در صورتی که به بیماری تبخال دچار شدید به جای استرس های بیهوده در اولین فرصت به پزشک مورد نظر خود مراجعه و یا از طریق سایت نوبت خود را دریافت کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد